STEM-освіта — це категорія, що визначає
педагогічний процес як технологію формування та розвитку розумово-пізнавальних
і творчих якостей учнів.
Рівень таких якостей визначає:
-
конкурентоспроможність на
сучасному ринку праці
-
здатність і готовність до:
– розв’язання комплексних задач (проблем)
– критичного
мислення
– творчості
– когнітивної гнучкості
– співпраці
– управління
– здійснення інноваційної діяльності.
STEM-освіта заснована на міжтрандисциплінарних
підходах: побудови навчальних програм різного рівня та окремих
дидактичних елементів дослідження явищ і процесів навколишнього світу,
вирішення проблемно орієнтованих завдань.
Акронім STEM — це:
Science — природничі науки
Technology — технології
Engineering — інженерія, проектування, дизайн
Mathematics — математика
У STEM поєднано міждисциплінарні
практики та орієнтовані підходи до вивчення природничо-математичних дисциплін.
Водночас сукупність творчих, мистецьких дисциплін об’єднані загальним терміном — STEM and Arts. Серед актуальних напрямів:
промисловий дизайн, архітектура, індустріальна естетика. Одначе
останнім часом наголошують на важливості поєднання всіх дисциплін, на
міждисциплінарному підході. Тому вживають ще акронім STEAM, де літера A =
All — усі.
Головна
мета STEM-освіти – це
реалізація державної політики з урахуванням нових вимог Закону України «Про
освіту» задля:
посилення розвитку науково-технічного напряму
в навчально-методичній діяльності на всіх освітніх рівнях
створення
науково-методичної бази для підвищення творчого потенціалу молоді й професійної
компетентності науково-педагогічних працівників.
Ключові компетентності Нової української школи гармоніюють у системі STEM-освіти, створюючи основу для
успішної самореалізації особистості і як фахівця, і як громадянина.
Використання провідного принципу STEM-освіти —
інтеграції — дає змогу здійснювати: модернізацію методологічних
засад, змісту, обсягу навчального матеріалу предметів природничо-математичного
циклу, технологізацію процесу навчання та формування навчальних компетентностей
якісно нового рівня, якіснішу підготовку молоді до успішного працевлаштування
та подальшої освіти.
Організаційна та навчально-методична робота STEM-освіти
STEM-орієнтований
підхід до навчання є одним із актуальних напрямів модернізації та інноваційного
розвитку природничо-математичного й гуманітарного профілів освіти.
Такий підхід у школі сприяє:
популяризації
інженерно-технологічних професій
підвищенню
поінформованості про можливості кар’єри в інженерно-технічній сфері
формуванню
стійкої мотивації у вивченні дисциплін, на яких ґрунтується STEM-освіта.
Запровадження STEM-навчання
має відбуватися: у межах чинного законодавства на засадах особистісно
зорієнтованого, діяльнісного і компетентнісного підходів без очікувань повного
переходу до другого покоління Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти й нових навчальних програм за розуміння напрямів освітніх
реформ задля більш якісного та сучасного навчання учнів поступово.
Педагоги загальноосвітніх і позашкільних закладів
провадять навчальну діяльність у 2017/2018 навчальному році відповідно
чинних навчальних програм. Проте програма не обмежує творчу ініціативу —
педагог застосовує: гнучкість у відборі та розподілі навчального матеріалу
відповідно до потреб вихованців, доцільні методи і засоби
навчання (навчально-методичні комплекти, підручники, програми спецкурсів,
посібники, аудіо-, відеоматеріали тощо).
Компетентнісна
модель навчання
Перехід до
компетентнісної моделі навчання та впровадження нових методичних підходів
передбачає: принципово нове цілепокладання у педагогічному процесі, зміщення
акцентів у навчальній діяльності з вузькопредметних на загально дидактичні,
оновлення структури й змісту навчальних предметів, спецкурсів тощо, визначення
та оцінювання результатів навчання через ключові й предметні компетентності
учнів, наскрізне STEM-навчання, компетентнісно орієнтовані форми та методи
навчання, системно-діяльнісний підхід, інноваційні, ігрові технології навчання,
технології case-study, інтерактивні методи групового навчання, проблемні
методики з розвитку критичного і системного мислення тощо, корегування змісту
окремих тем навчальних предметів з акцентом на особистісно-розвивальні, ігрові
методики навчання, ціннісне ставлення до досліджуваного питання, створення
педагогічних умов для здобуття результативного індивідуального досвіду
проектної діяльності та розробки стартапів.
Немає коментарів:
Дописати коментар