вівторок, 17 жовтня 2017 р.

Стан викладання хімії

Вивчення хімії у школі має на меті формування в учнів не лише обов’язкового мінімуму хімічних знань і вмінь, а й наукового світогляду, виховання загальної екологічної культури, розвиток творчих здібностей. Основне завдання курсу хімії – засвоєння учнями системи теоретичних знань, яка складається із поєднаних між собою основних хімічних понять та практичного застосування теоретичних знань. Навчально–виховний процес  у гімназії проходить стадію трансформації від традиційного інформаційно-пояснювального підходу у викладанні  хімії –  до особистісно-орієнтованої моделі навчання, спрямованої не лише на засвоєння учнями знань, а й на способи їх засвоєння, на активізацію мислення гімназистів, на індивідуалізацію навчання, що є умовою розвитку особистості.
Саме з цих позицій і вивчався стан викладання хімії у гімназії.
 Перевірка мала на меті:
1.                Визначити відповідність викладання змісту навчальної програми.
2.                Виявити рівень сформованості в учнів знань, умінь і навичок з предмету у відповідності до програми.
3.                З’ясувати оптимальність змісту уроку, науково–методичний рівень проведення уроків.
4.                Визначити шляхи вдосконалення стану викладання предмету.
У ході перевірки було відвідано 15 уроків хімії, перевірено поточну документацію, яку ведуть учителі, переглянуто контрольні роботи і лабораторно–практичних роботи, запропоновано виконати завдання контрольних робіт за текстами відділу з питань освіти.
У школі хімію викладають Сушко Галина Михайлівна, педагогічний стаж – 43 рік, спеціаліст вищої  категорії, «вчитель-методист» та Сопилюк Надія Іванівна, педагогічний стаж – 31 рік, спеціаліст вищої категорії, «старший вчитель».
Під час перевірки у вчителів наявні нормативно-правові документи щодо викладання хімії:
1. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія 7-11 класи. Лист Міністерства освіти і науки України від 23.12.2004 № 1/11-6611, за якою викладається предмет у 9 класах.
2. Програма Міністерства освіти і науки України. Київ.2010. Хімія 10-11 класи. Академічний рівень. Профільний рівень (у 10-11 класах).
3. Державний стандарт базової та повної середньої освіти (постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392)
4. Програма для 7-8 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 року № 585.
У 10-11 класах використовуються програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. 10-11 клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2011.
Серед навчально-методичних матеріалів для учнів 3-4 (7-8) класів педагоги мають перелік практичних, лабораторних, проектних робіт.
При складанні календарних планів педагоги керувалися Інструктивно-методичними рекомендаціями щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової навчального плану у 2016-2017 н.р.
У 6-А та 7-Б (філологічних) класах (вчитель Сопилюк Н.І.) викладання здійснюється за рівнем стандарту, у 6-Б та 7-А – за академічним рівнем.  

Клас
Кількість
 учнів
Профіль
Години інваріантної та
Варіативної частини
 навчального плану
Рівень викладання
 предмета
10-а
29
філологічний
1
стандартний
10-б
18
універсальний
2+1
академічний
11-а
18
універсальний
2+1
академічний
11-б
26
філологічний
1
стандартний

Учні працюють за підручниками, рекомендованими Міністерством освіти і науки України, мають зошити для лабораторних і практичних робіт.
У 8 класах вчитель Сопилюк Н.І. використовує підручник П.П. Попель, Л.С. Крикля (2016 р.). Забезпеченість підручниками для 8 класу у гімназії – 100%.
Учні 11-А (універсального) класу навчаються за підручником Л.П.Величко «Хімія» (академічний рівень). В 11-Б (філологічному) класі – за підручником Г.А.Лашевська, А.А.Лашевська «Хімія» (рівень стандарту).  
Учні 3(7)-4(8) гімназійних класів забезпечені підручниками на 100%, у 5(9) -7(11)-і класах  - на 65-75%. Учителі активно використовують наявні навчально-методичні посібники, поповнюють ними кабінет хімії. Виконання практичної частини навчальної програми з хімії здійснюється на 100% із врахуванням наявної відповідної кількості реактивів та  хімічного приладдя.
Матеріально-технічна база з хімії розміщується в окремому кабінеті, який вивільнений від основного навчально-виховного процесу і використовується лише за призначенням. У кабінеті хімії наявна документація відповідно до нормативно-правової бази з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності учнів. У спеціальних журналах облікуються педагогами інструктажі, у класних журналах – вступний інструктаж на початок навчального року, бесіди з техніки безпеки під час  виконання лабораторної чи практичної робіт.  
Під час відвідування уроків хімії виявлено, що педагоги володіють методикою викладання на високому рівні, використовують на уроках різноманітний дидактичний та демонстраційний матеріал. Програмовий матеріал викладають на рівні вимог Державного стандарту і навчальних програм, дотримуючись виконання теоретичної та практичної частини. Навчання ведеться на репродуктивному та частково-пошуковому рівнях. Серед методів, які використовують Сушко Г.М., Сопилюк Н.І.,: словесні методи - розповідь-пояснення, бесіду, лекцію; наочні методи - ілюстрація, демонстрація практичні методи: досліди, вправи, навчальна праця (лабораторні та практичні роботи); творчі, проблемно-пошукові методи, які спираються на самостійну, творчу пізнавальну діяльність учнів (творчі роботи, навчальні проекти, реферати учнів, підготовка презентацій); методи стимулювання інтересу до навчання (використання елементів гри на уроках, відеофрагментів, розв’язування задач практичного спрямування). Учителі використовують диференційований підхід до навчання учнів, елементи особистісно-орієнтованого навчання. Варто відзначити, що у 3(7) класах на вивчення хімії відводиться 1,5 год., а тому новизна предмету та недостатній рівень сформованості навичок самостійної роботи ставлять виклики перед учителями, з якими вони успішно справляються.
Учителі постійно наголошують на практичному використанні знань з хімії, пропонуючи вправи, запитання, завдання, що сприяють розвитку у гімназистів логічного мислення, формують прийоми розумової діяльності і аналізу, порівняння, вміння робити висновки. Сопилюк  Н.І. та Сушко Г.М. використовують підручники на різних етапах уроку з різним методичним навантаженням, що дозволяє не тільки механічно відтворювати текст навчального матеріалу, але й робити висновки та узагальнення.
За розробленими алгоритмами педагоги постійно дають гімназистам випереджувальні завдання, які дозволяють на уроці поглибити знання з теми, удосконалювати навички розв’язування задач. Сопилюк Н.І., Сушко Г.М. у міру потреби використовують елементи інформаційно-комунікаційних технологій, опираючись на інформаційні компетентності учнів. Гімназисти за планом і при допомозі педагогів готують презентації для уроків, допомагають у пошуках відео тих експериментів та практичних робіт, які не можна провести на уроці, елементів лекцій відомих хіміків тощо. На уроці педагоги формують мислительні операції, які допомагають у засвоєнні знань, умінь та навичок. Багато часу на уроці відводиться розв’язуванню практичних задач.
Педагоги приділяють увагу самостійному виду роботи, здійснюють перевірку отриманих знань, використовуючи диференційований підхід. На уроці багато часу відводиться закріпленню матеріалу, який важко запам’ятовується учнями (валентність, урівнювання рівнянь хімічних реакцій, розв’язування  задач на визначення маси, об’єму, кількості речовин, молярної маси, масової частки елемента в речовині). Вважаючи, що висока результативність навчання досягається тоді, коли учні самостійно опрацьовують у достатньому вимірі часу важкі теми, Сушко Г.М. та Сопилюк Н.І. пропонують гімназистам складати самостійні програми (етапи вивчення матеріалу) у вигляді схем, планів, коротких презентацій, використовуючи комп’ютерну техніку. Постійно педагоги приділяють увагу міжпредметним зв’язкам на уроках при розв’язуванні розрахункових задач (фізичні величини, рівняння лінійного характеру, розв’язок системи рівнянь).
З метою виявлення рівня знань учнів та ступеня засвоєння навчальної програми з хімії було перевірено зошити з контрольних, лабораторних і практичних робіт. Записи у зошитах  та їх перевірка педагогами засвідчує знання ними критеріїв оцінювання таких робіт.  
У ході перевірки виявлено, що матеріальна база для викладання хімії задовільна. У достатній кількості в кабінеті хімії є пробірки, штативи, хімічний посуд, реактиви. Однак, ощадливе ставлення до  реактивів не дає можливості кожному учневі виконувати лабораторні і практичні роботи індивідуально, а тому виконуються класом або групами. Найчастіше практикується демонстраційний метод навчання на уроках. Вчителями започатковано практику виконання учнями демонстраційних дослідів під час проведення уроків, залучення їх до виконання експериментів, що розвиває навички роботи з різними речовинами й хімічним обладнанням, заохочує до засвоєння практичної частини навчальної програми й розвиває інтерес до предмету.
Учителі активно проводять позакласні форми роботи з хімії, працюють з обдарованими учнями. 
Адміністрація гімназії протягом 2010 – 2016 років систематично здійснювала контроль за якістю вивчення хімії шляхом виконання учнями контрольних робіт.
Аналізуючи типові помилки, допущені гімназистами у 3-7 класах, педагогам надані рекомендації розглянути шляхи їх усунення на засіданнях методичного об’єднання природничого циклу.
У підсумковій таблиці можна спостерігати, що бали високого рівня при написанні контрольних робіт отримали гімназисти від 25% до 49,3%, середнього – від 7% до 25%.
Предмети

Відсоток учнів, що писали роботу
Високий
Достатній
Середній
Поч
2010-2011, І семестр
73
83%
34,2%
61,7%,
4,1%

2012-2013, І семестр
71
77%
49,3%
43,7%
7%

2012-2013, ІІ семестр
16
88,9%
25%
62,5%
12,5%

2013-2014, ІІ семестр
76
88,4%
39,5%
35,5%
25%

2014-2015, І семестр
204
87,6%
30,4%
56,4%
11,8%
1,4%

Протягом 2010-2016 років дирекція проводила аналіз участі гімназистів у ІІ етапі предметної олімпіади з хімії. Це дає змогу простежити динаміку успішності їх виступу.

Порівн х-ка 2012/13  2013-14  2014-2015  2015-2016 2016-2017

1 місце                              3                      1                      3                     1                      2
2 місце                              2                      2                      2                      5                      4
3місце                             4                      2                      1                      -                      1
Загальна кількість        9                      5                      6                      6                      7

Успішними були виступи Постернака Андрія, який протягом чотирьох років ставав переможцем районного етапу олімпіад, Мороз Юлії, Мисака Дмитра, Вікирчака  Костянтина Тракало Ганни, Кальчук Тамари  – протягом двох років. 
За проаналізований період на обласному рівні предметної олімпіади переможцем ставав Постернак Андрій – третє місце у 2011-2012 н.р., друге – у 2013-2014 н.р та 2014 – 2015 н.р. У 2013-2014 році він був учасником ІV (заключного) етапу Всеукраїнської предметної олімпіади (вчитель Сушко Г.М.) 
У період 2010-2016 н.р. команда «Матриця («47»)» Заліщицької державної гімназії бере участь у Відкритій природничій демонстрації, яку організує і проводить Мала академія наук України. У ній організатори пропонують командам відеофрагменти он-лайн завдань, які містять задачі з фізики, хімії, географії, біології, астрономії. У  цей період команда постійно успішно проходить перший та бере участь у другому відбірковому етапах. Завдання з хімії розв’язуються на високому рівні (від 3 до 5 за 5-ти бальною системою).
Упродовж вказаного періоду активно організовувалася та проводилася вчителями  хімії Сушко Г.М. та Сопилюк Н.І. позакласна робота з предмету. Педагоги регулярно розробляли і здійснювали під час тижнів хімії інтелектуально-розвивальні конкурси, в яких використовувались інформаційно-комунікаційні технології, демонструвалися відеофільми, презентації, які покращували сприйняття запропонованого матеріалу, удосконалювали навички командної роботи, формували позитивну мотивацію до вивчення хімії та подальшому її вивченню. Крім цього, вчителі організовували заходи для учнів1-2 класів (які не вивчають хімію) – інформаційні години, уроки-презентації, години хімії; для учнів третіх-п’ятих класів, - у яких використовувалися ігрові, театралізовані дійства, що теж підвищували зацікавленість до предмету, формували позитивну мотивацію. Гімназисти самостійно розробляли та випускали газети, інформаційні листки, плакати на хімічну тематику. У них відображалися сучасні досягнення хімії, історичний розвиток цієї природничої науки, життя і діяльність визначних хіміків тощо.    
Протягом 2010-2016 років адміністрація аналізувала результати здачі ЗНО з хімії випускниками:
 Навчаль
ний рік
 К-сть учнів
100-123,5
124-135,5
136-150
150,5-161,5
162-172,5
173-183
183,5-190
190,5-195
195,5-199,5
200












13\14
8
0
12,5\1
0
12,5\1
37,5\3
25\2
12,5\1
0
0
0
12\13
9

22,22\2
11,11\1
22,22\2

33,33\3

11,11\1


11\12
10

10\1
10\1

50\5
20\2
10\1



10\11
9


11,11\1
22,22\2
33,33\3
33,33\3





           Учителі постійно підвищують свій кваліфікаційний рівень, беручи участь у різних формах методичної роботи району (школа передового педагогічного досвіду, школа молодого вчителя, семінари, майстер-класи). Враховуючи вимоги часу і рівень інформаційних компетентностей, педагоги реєструються та беруть участь у вебінарах, на яких розглядають проблемі питання викладання хімії. Так, Сопилюк Н.І. в 2016-2017 н.році взяла участь у вебінарах, які проводила головний редактор журналу «Хімія» Т. Гранкіна «Предметна компетентність на уроках хімії», за участь в якому отримає відповідний сертифікат. Вчителями прослухано вебінари «Інтерактивна школа творчого вчителя» видавництва «Ранок» у жовтні 2016 року. Традиційним є для педагогів підвищення кваліфікації на базі ТОКІППО, яка є необхідною умовою проходження атестації. Сушко Г.М. брала участь у роботі обласного семінару-навчання вчителів, які працюють за новими програмами.
           Чергову атестацію вчителі гімназії пройшли:
Сушко Г.М. – у 2016 році (на підтвердження вищої кваліфікаційної категорії та звання вчитель-методист)
Сопилюк Н.І. – у 2013 році (на підтвердження вищої кваліфікаційної категорії та звання старший вчитель).


Немає коментарів:

Дописати коментар