вівторок, 17 жовтня 2017 р.

Турнір «Знавці хімії»

Турнір  «Знавці хімії»


Цілі: продовжувати поглиблювати ін­терес учнів до вивчення предмету хі­мії, вдосконалювати вмін­ня спостерігати, аналізувати, порів­нювати, узагальнювати різні факти; сприяти виробленню дослідницьких навичок, розвитку логіки; виховувати самостійність, активність, наполегли­вість, відповідальність; активізувати розумову діяльність учнів під час за­стосування інформаційних техноло­гій на позакласних заходах.
Вступне слово вчителя:
       Доброго дня, любі друзі та шановні гості! Ми раді вітати вас  на турнірі, присвяченому  дивовижній і таємничій, загадковій і неймовірно цікавій науці — хімії.
        Ми повинні сьогодні відповісти з вами на питання: чи можна віднести хімію до дивовижних і цікавих наук, чи потріб­на вона в людському житті.
       Ми дійсно вважаємо, що хімія — це королева наук. Немає та­кої галузі в суспільстві, де хімія не грала б визначну роль, будь то меди­цина, промисловість, сільське госпо­дарство, побут - хімія тісно переплітається з людським життям. (слайди)
       Переможець турніру отримає титул найкращого знавця хімії нашої гімназії. Вболівальників я також попрошу бути якомога більш уважними і активними, оскільки за результатами гри ми визначимо кращого уболівальника-хіміка. А клас, який отримає найбільшу кількість балів, отримає звання найбільш хімічно ерудованого класу.  Бажаю всім успіху !
1 –й ведучий
           В нашій школі знову свято,
            Чути музику, гамір,  сміх,
            На хімічному турнірі  нині
           Ми вітаємо усіх.
2 –й ведучий
Важко навіть уявити, як без хімії прожити.
Чистить, миє  і  годує,  живить, травить і лікує.
 Посуд, меблі  і  тканини — це хімічні речовини.
І повітря, і вода — взагалі  природа  вся!
Хімію вивчай охоче —   і в халепу ти не вскочиш.
Будеш знать про неї все — вона користь принесе. 

Вчитель:   Ну а зараз вітайте учасників нашого турніру :
                      це команди двох 6 класів – а і б.

1-й ведучий Визначати переможця.
Буде в нас журі поважне.  
Воно буде, знаєм точно,
Об'єктивне і уважне.

Презентуємо Вам журі: Дяків В.Г., Копичинська З.М., Сушко Г.М., Горин Н.П., Стець Н.І., Вікирчак О.К.,Олексюк О.М.

2-й ведучий
А зараз починайте.
Настав жаданий час
І хімія сьогодні
Хай надихає вас!

  Вчитель:  Пропонуємо кожній команді презентувати себе. Команди наперед отримали завдання придумати собі назви, девіз, емблему команди. Тож, слово нашим хімікам. До складу кожної команди входить по 10 учасників.
                    Команди по черзі представляють себе.

Вчитель: А зараз  я оголошую перший кон­курс – «Розминка».

Якщо учасники команди не знають відповіді, то на це питання можуть відповідати суперники.  Завдання по черзі ставиться кожній команді. Правильна відповідь – 1 бал.
1.      З якою країною пов'язують по­ходження слова «хімія»? (Як припускають деякі мовознавці, слово «хімія» походить від назви Єгипту — Хем, тобто «земля», саме в цій країні був центрцієї науки й звідти поширювалися всі хімічні знання. Грецький філософ Зосимус Панополітанський уперше вжив термін «хімейа»)
2.  Чому термін «атом» слід вважати неправильним? (3 давньогрецької мови це слово означає«неподіль­ний», але атом складається з про­тонів, нейтронів і електронів)

3.  Назва якої країни світу перекла­дається як «срібна»? (Аргентина в перекладі з латин­ської означає «срібна». ).
    До речі, іспанці, коли висадилися на цю землю, по­бачили в місцевих індіанців багато прикрас, хатнього начиння, зброї, виготовлених зі срібла, і сподіва­лися тут знайти поклади цього металу. Але копальні розміщувалися в Болівії, в Аргентині ж їх не було вза­галі)

4.   Кому із вчених належать слова: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські» (М.В. Ломоносову)

       5.     Хто із вчених відкрив закон збереження маси речовин? (Ломоносов - Лавуазьє).
      6.     Який із хімічних елементів проявляє найбільшу кількість різних значень ступеня окиснення у сполуках? (Це - Нітроген, який проявляє ступені окиснення  -3, 0, +1, +2, +3, +4, +5).

       1-й ведучий:
Поглянь пильніш на справи дивовижні,
Якими повниться Земля.
 В нас хімія живе в узорі нашім ніжнім,
Вона крокує владно на поля.

2-й ведучий: 
 Хімія тісно пов’язана з літературою і багато письменників використовували хімічні знання в своїх творах, наприклад, Герберт  Веллс «Війна світів» ,  Джек Лондон  « Серця  трьох», « Морський вовк»;      Жюль Верн  «Таємни­чий острів»,  «П’ятнадцятирічний капітан»;   Артур  Конан  Дойл «Записки про Шерлока  Холмса»; «Собака Баскервілей» та багато інших. Тому наступний наш конкурс покаже, яким тісним є зв’язок хімії та літератури на прикладі українських приказок.

   Вчитель:  2 конкурс - «Віднови приказку».
Гравці отримують по аркушу з при­казками, у яких потрібно замінити назву хімічного елемента на назву простої речовини, щоб відновити приказкуКожна правильна відповідь —1 бал.
Швидкий, як Меркурій(Ртуть)
Нащо теє Аргентум,  , коли жити недобре. (Срі­бло)
Не все те Аурум,  що блищить. (Золото)
Слово — то Аргентум,  а мовчання - Аурум(Срібло, золото)
Гість першого дня — Аурум, другого -  Аргентума третього  - Купрум: додому їдь. (Золото, срі­бло, мідь)
Негрітий Ферум  не зігнеш. (Залізо)
 Аурумний ключик до всіх замків придасться. (Золотий)
Ферумна воля (Залізна); плюмбумна голова(Свинцева).

Вчитель:   3 конкурс - «Хімічні антоніми».
Всі ви знаєте, що слова протилежні за значенням мають назву АНТОНІМИ.
Завдання наступного конкурсу:
Наведіть слова – антоніми хімічних термінів і дайте їм визначення. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
катіон – … ,      (аніон)
відновник – …,     (окисник)
каталізатор - …,         (інгібітор)
істинний розчин - …,           (неоднорідний розчин)
Вчитель:     4 конкурс.  В наступному конкурсі наші конкурсанти- хіміки виявлять свої артистичні здібності і таланти, отож  до вашої уваги  конкурс -    «Артистична  хімія».     ( максимум - 5 балів)
(Виступи класів).
1-й ведучий:
А поки журі підраховує бали, проведемо змагання серед вболівальників.

2-й  ведучий:
Знавців від  класу   підтримати прийшли,
 І є у вас можливість  своїм допомогти.
Ви слухайте уважно  питання всі мої
Та намагайтесь швидше  на них відповісти.

За    кожну правильну відповідь команди  отримують  1 додатковий  бал .

1.            Яка хімічна формула інею? 20)
2.        Рідкий за кімнатної температури  метал. (Hg, РТУТЬ)
3.           Найпоширеніший елемент на Землі. (Оксиген).
4.           Який метал має бактерицидні властивості? (Срібло)
5.           Який метал називають металом роз­коші, або «ювелірною короле­вою». (Платину )
6.        На який хімічний елемент дуже багата морська капуста — ламі­нарія? (Іод)
7.           Зі скількох періодів складається пе­ріодична система? (Сім)
8.          Яка група в періодичній системі найбільша? (Восьма)
9.         Що називають хімічним хамелеоном? (Індикатор, наприклад лакмус, метилоранж, фенолфталеїн)
10.      Що таке «важка вода»? (Це вода, утворена ізотопом Гідрогену Дейтерієм або Тритієм)


1-й ведучий:
             Хімія! Яке багате слово.
                   Хімія для нас — не просто звук.
2-й ведучий:
                        Хімія — опора та основа
                     Всіх, як є, без винятку наук.
   Вчитель: 
         Наш наступний конкурс - 5 конкурс  - «Хімічний детектив». Журі оцінює кожну правильну відповідь в 1 бал. Члени команди обговорюють завдання і один із учасників аргументує відповідь, демонструючи її за допомогою періодичної системи Менделєєва.
1-й ведучий:
            Увага! Увага!  Розшук! Працівниками внутрішніх органів розшукується особливо «небезпечний»  злочинець. За його прикметами назвати ім’я, номер під’їзду та квартири, де мешкає.
«Злочинець»  № 1.
Ø Мешкає  в семиповерхівці, по вулиці Менделєєвій на 6 поверсі.
Ø Греки називали його «водяним сріблом»
Ø Добувається з червоного мінералу – кіновар, або «драконова кров».
Ø Пари його дуже отруйні.
Ø За звичайних умов – рідкий.
Ø Служить в медицині вимірювачем.      (Ртуть, ІІ період,  квартира № 80.)

2-й ведучий:
 «Злочинець»  № 2.
Ø Мешкає  в семиповерхівці, по вулиці Менделєєвій на 4 поверсі.
Ø Існує кілька родичів-модифікацій, найбільш відомі – жовтий і сірий(металічний).
Ø Найбільш отруйним є не в чистому вигляді, а у вигляді сполук.
Ø Кажуть, що з ним пов’язана смерть Наполеона.
Ø Донедавна застосовувався у зуболікуванні, проте через токсичність зараз не застосовується.  (Арсен(раніше його називали миш’як), 5 період,  квартира № 33.)

1-й ведучий:
 «Злочинець»  № 3.
Ø Мешкає  в семиповерхівці, по вулиці Менделєєвій на 3 поверсі.
Ø Прізвисько «білий»
Ø У вигляді хімічного елемента входить до складу кісток, м’язів, нервів, в організмі дорослої людини його міститься приблизно 4,5 кг.
Ø Має брата-близнюка, на прізвисько «червоний», що не отруйний і міститься в сірниках.
Ø  Увага !«білий» дуже отруйний, токсичний, дає важкозагоювані опіки.
(Фосфор, 5 період,  квартира № 15. )
2-й ведучий:
 «Злочинець»  № 4.
Ø Мешкає  в семиповерхівці, по вулиці Менделєєвій на 2 поверсі.
Ø  він і його сполуки небезпечні для організму лю­дини.
Ø  Відбувається подраз­нення і запалення дихальних шляхів, у легенях виникає безліч незагойних ран, часто трапляються носові крово­течі, утруднюється дихання.
Ø  Отруєння ним розвивається повільно,  дає про себе знати лише через кілька років (на­віть через десять) і може призвести до смерті.
Ø Його за  під­ступну і згубну дію на живі організми називають «повзучою смертю».    (Берилій, ІІ період,  квартира № 4.
                      ( Журі оцінюють роботу команд, підводять підсумки.)

     1-й ведучий:
Хімія — наука непроста, і не всім під силу,
І не кожен синтезує ці хімічні дива.
Але зможе осягнути всі її закони
Лише той, хто звик долати різні перепони.
      2-й ведучий:
         Усі ми в дитинстві читали багато ці­кавих казок про добрих фей та мо­гутніх чаклунів, які творили незвичні дива, але в житті, як відомо, ні фей, ні чаклунів не існує. А ось дива — вони насправді бувають, хоча ство­рюють їх зовсім не джини й не ча­клуни, а люди. Люди, озброєні знан­нями. Наука — справжня чаклунка сучасності.

         Вчитель: І якщо вже говорити про дива, між іншими науками виділя­ється саме хімія А тому  6-й  конкурс наш має назву  – «Магічна хімія».
         Учасники по черзі  демонструють хімічний дослід – так зване «магічне диво», а суперники мають  його прокоментувати, записати відповідне рівняння реакції.
        Оцінюється як ефектність досліду, так і майстерність його виконання, і дотримання правил безпеки – за 5 бальною системою.
–  Один з улюблених дослідів Д. І. Менделєєва. Суть його полягає в тому, що в склянці міститься розчин лугу (натрій або калій гідроксид), наявність якого перевіряється  індикатором – фенолфталеїном (розчин в склянці стає малиновим). Після додавання кислоти розчин знебарвлюється – відбувається реакція між кислотою і основою – реакція нейтралізації.
– Натрій «бігає» по поверхні води. Оскільки натрій легший за воду, то він, на відміну від інших металів, не тоне, а тримається на поверхні води. Поскільки натрій – дуже активний метал - реакція відбувається бурхливо (можуть бути навіть окремі спалахи), при цьому виділяється водень, а вода набуває малинового забарвлення – утворюється луг (перед початком досліду у воду було добавлено індикатор – фенолфталеїн, який безбарвний у воді, а стає малиновий – у лужному середовищі). Натрій – лужний метал, і його не можна брати руками,  а тільки пінцетом або щипцями.
                       Поки журі підводять підсумок, вчитель демонструє :
–   Дослід має назву «Хімічний вулкан» (Відбувається розкладання амоній дихромату, дана реакція є екзотермічна, тобто з виділенням теплоти, енергії.

1-й ведучий:І останній наш  конкурс - 7 конкурс   «Бліц».
Ведучий оголошує запитання, по чер­зі звертаючись до кожного гравця , які мають одразу ж, без обговорю­вань дати відповідь. Правильна відпо­відь приносить 1 бал.
1.  Назва якого хімічного елемен­та в перекладі з грецької означає «колір, барва»? (Хром, згадайте хромопласти)
2.Елемент-цар неживої природи.  (Силіцій)
3.  Найважчий метал. (Осмійгустина = 22,61 г/см3)
4.  Найлегший метал. (Літійгустина = 0,54 г/см3)
5.   Як назвав Лавуазье газ, що «не підтримує життя»? (Азот)
6.  Елемент, що надає крові черво­ного забарвлення. (Ферум)
7.   Екологічно чисте пальне майбут­нього. (Водень)
8.   Елемент, який надає листю зеле­ного кольору, йони його містяться у хлорофілі.(Магній)
9.Чому дорівнює молярний об'єм повітря? (22,4 л/моль)
10.Елемент, з простою речовиною якого пов'язана чорна металур­гія. (Ферум)
11.Явище, що супроводжується ви­діленням теплоти та світла. (Го­ріння)
12. З чого складається будь-який розчин? (З компонентів: розчинник і розчинені речовини)
13.  Йони якого металу надають крові деяких тварин( ракоподібним) блакитного кольо­ру?(Купруму)
14.  Найдорожчий метал. (Каліфор­ній, 10 доларів за 0,001 мг , тобто 1 мг коштує 10 тисяч доларів)
15. Сплав міді з оловом чи алюмінієм. (Бронза)
16.Метал, що має найбільшу елек­тропровідність. (Ag, срібло)
17.Найпластичніший метал. (Аи, золото)
18.Газоподібна речовина, яка руйнує  озоновий шар. (Фреон)
19.Яку форму має р- орбіталь електрона? (Гантелеподібну)
20. Який елемент названий на честь сто­лиці Франції. (Лютецій . Лютецій — старовинна назва Парижа)

1-й ведучий:
           Поки журі підбиває підсумки і визначає переможців,   проведемо ще один «Конкурс: Загадки для уболівальників».
2-й ведучий:
 Отож, ми починаємо !
Вам , вболівальники, слід   загадки розгадати
І відповідь нам точну дати.
(наголосити про дисципліну під час проведення цього конкурсу, порушникам – знімаються бали)
Загадки: (ведучі по черзі зачитують загадки, вболівальники піднімають руки і дають відповіді. Вигуки не приймаються за відповідь.)
1.           Я в усіх живих клітинах
 -Я — вугілля, олівець,
 Маю ще один талант:
Я  блищу, бо діамант.    (Карбон)

2.            Я з металами стою,
Хоч м'який, мов масло.
Жовтим полум'ям горю
Й довго не погасну.
Я поширений доволі
В соді, в склі, в кухонній солі.   (Натрій)

3.              Срібно-білий активний метал,
І повітря боїться він дуже.
Є у грунті, у наших кістках
І у водах підземних потужних...
Є він в наших зубах білосніжних,
А тому він метал дивовижний.          (Кальцій)

4.            Дванадцять протонів маю,
      Другу групу полюбляю.
Відгадайте, хто я є,
Як звучить ім’я моє ?    (Магній)

5. Трійка — це число магічне,
В ній житло моє одвічне.
Букви дві — такий мій знак,
 З мене побудуй літак.      (Алюміній)


1-й ведучий: Молодці! Видно, що хімія для вас близька і зовсім не страшна наука. Всі загадки ви розгадали, тож всі заслуговують найвищих оцінок з цього непростого предмета.
      
2-й ведучий:
Хімію любіть, вивчайте  й  поважайте.
Як матінку свою.
Без неї нам не їсти і не спати,
Не вмитись і не одягтись,
Не їздити і не літати,
Без хімії нам не прожить.
1-й ведучий:
Це треба добре всім нам пам'ятати,—
ЇЇ вивчати, із собою брати у путі,
Без хімії нам,  як без мами і без тата -
Вона є помічницею в житті.

2-й ведучий:
Ніде вам не пройти без формул і рівнянь,
І без завдань й  міцних хімічних знань!

Слово журі.  Підбиття підсумків гри, нагороджен­ня переможців.

_ команда-переможець (найбільш хімічно ерудований клас)
_ команда - учасник турніру
_ кращий уболівальник-хімік
_ кращий хімік-ерудит (зі складу команд)
_ гравець – лауреат глядацьких симпатій

_ найкращий знавець хімії гімназії

Немає коментарів:

Дописати коментар